Surat Cinta dari Malaysia

بسم الله الرحمن الرحيم


PERINGATAN BUAT ORANG YG BERAKAL TENTANG KEBATILAN KALAM DZULAKMAL

        IKHWAN YG DIKASIHI......
        ANA TELAH MENDENGAR RAKAMAN KALAM DZULAKMAL TENTANG PERJALANAN UMROHNYA DAN ZIARAH MASYAYIKH DI SAUDI BEBERAPA MINGGU ATAU BULAN YG LALU. KESIMPULAN DARIPADA PERTEMUANNYA DGN BEBERAPA ORG MASYAYIKH DI TANAH SUCI ADALAH SEPERTI BERIKUT :
  1. TAHDZIRAN DAN CELAAN TERHADAP SYAIKH YAHYA.
  2. CELAAN TERHADAP AKH ABU TUROB.
  3. TAHDZIRAN TERHADAP DAMMAJ.
        DI DALAM E-MAIL INI ANA AKAN MENGULAS SEDIKIT -INSYAALLAH- TENTANG KEBATILAN-KEBATILAN YG TERKANDUNG DI DALAMNYA AGAR SEMUA IKHWAH TIDAK TERPENGARUH DGN DAKYAHNYA DAN MEMAHAMI PENDIRIAN YG SEPATUTNYA KITA BERADA DI ATASNYA DALAM MENGHADAPI FITNAH SEPERTI INI. SEMOGA USAHA INI DIBERKATI ALLOH DAN MENDATANGKAN KEBAIKAN BUAT KITA SEMUA.
        ANTARA DAKWAAN DAN CELAAN DZULAKMAL ADALAH SEPERTI BERIKUT:

1. PARA MASYAYIKH YG DIBAWAH SYAIKH ROBEI' SEPERTI MUHAMMAD IBNU HADI DAN ABDULLOH AL-BUKHORI SUDAH BERBICARA TENTANG SY YAHYA. ANTARA KALAM MEREKA : SYAIKH YAHYA ITU DUNGU, LEBIH DAHSYAT DARIPADA FALIH AL-HARBI DAN SEPERTI FALIH AL-HARBI.
        Ikhwah salafiyun - semoga Allah merahmati kamu - sebelum saya berbicara panjang suka saya menukilkan kalam syaikh robei' tentang sikap mengikut membuta tuli yg disebutkan oleh akh abu hamzah muhammad ibnu hasan as-siwari dlm risalah "bertaqwalah kepada Allah...adakah di darul hadis di dammaj fahaman haddadiyah atau org semisal falih al-harbi" : Kata sy robei : kami tidak rela ikutan buta terjadi kepada pemuda-pemuda kita. kami mendorong mereka supaya mengkaji dalil-dalil, hujah dan bukti. kami tidak akan berpegang dgn sesuatu pendapat melainkan apabila telah cukup bukti yg lengkap tentang kesohihan atau sebaliknya. syaikhul islam ibnu taimiyyah mempunyai kalam yg amat indah. sekiranya terjadi perselisihan di kalangan ulama, seorang memihak kepada sesuatu...kata beliau : tidak boleh seseorang menolong sehinggalah dia pastikan bahawa org itu berada di atas kebenaran dgn hujah dan dalil yg jelas. ertinya apabila para ulama berselisihan dan terbahagi kepada 2 kumpulan, maka kamu memilih mana-mana kumpulan yg kamu suka? kalau tidak begitu maka wajib ke atas kamu mengkaji sesuatu permasalahan dgn bersungguh-sungguh. selepas nyata yg rojih kepada kamu di antara kedua-dua pihak tersebut dgn dalil yg jelas maka hendaklah kamu condong kepada kebenaran yg kamu tlh akui dan menolong kebenaran dan menjelaskannya kepada manusia.. kewajipan kamu adalah mengkaji. jangan kamu berpihak kepada salah satu daripada 2 pihak tersebut melainkan selepas membuat kajian yg teliti sampai ianya jelas kepada kamu. dan hendaklah kamu berdiri bersama kebenaran itu, mengajak manusia kepadanya dan menolongnya - kaset judul ikutan buta.
        Oleh itu hendaklah kita membuka fikiran kita dan tidak condong kepada mana-mana kumpulan melainkan setelah nyata kepada kita pihak yg benar. Suka saya nyatakan bahawa orang yg mengikuti perkembangan fitnah ibnu marie' ini dan rentetan fitnah yg berlaku selepasnya akan dapat mengetahui bahawa kebenaran itu bersama sy yahya sebagaimana yg akan dijelaskan nanti insyaAlloh. Apa yg menjadikan sebahagian daripada ikhwah keliru ialah prinsip tawaqquf dan tidak mahu membandingkan hujah dan dalil.
        Ketahuilah wahai saudaraku bahawa tuduhan dungu dan haddadi terhadap syaikh yahya adalah batil. Ini kerana fitnah yg dicetuskan oleh abdurrohman adeni telah dibalas dgn nasihat oleh syaikh yahya. beliau amat bersabar dgn tindakan keji abdurrohman yg memecah-belahkan salafiyun di dammaj dan bersungguh-sungguh menasihati beliau agar sedar akan kesilapannya. setelah abdurrohman berdegil dan fitnah semakin parah barulah datang tahdziran daripada syaikh yahya terhadap abdurrohman. begitu juga dgn kesalahan-kesalahan yg dilakukan oleh masyayikh yg lain seperti al-jabiri, abdulloh bukhori dan farkous beliau menasihati dan memperingatkan dahulu. tidak datang pentahdziran melainkan slepas org yg dinasihati semakin ego dan parah keadaannya. Berlainan dgn abdulloh al-bukhori dan muhammad ibnu hadi. kedua-duanya mencela dan mentahdzir syaikh yahya tanpa didahulukan dgn nasihat dan keterangan yg menyatakan tentang kesalahan syaikh yahya. kononnya mereka amat bersabar dgn si yahya. sebab itu mereka diam. wahai syaikh...kalau kamu punyai hujah dan bukti kenapa sembunyikan daripada pengetahuan salafiyun? Nyatakanlah kepada mereka agar mereka tidak terikut dgn kesesatan al-hajuri. sehingga ke saat ini kamu tidak mempunyai apa-apa dalil tentang rosaknya manhaj syaikh yahya.
        Yahya haddadi??? fahamkah dzulakmal ini apakah itu haddadiyyah?? dalam rakamannya beliau mengatakan haddadi itu mencela imam nawawi. ibnu hajar, kitab fathul bari hendaklah dibakar, jgn mendoakan rahmat buat org seperti ibnu hajar dan an-nawawi, falih melecehkan dan menghina syaikh albani dan syaikh muqbil...adakah sifat-sifat ini ada pada syaikh yahya? kalau kamu katakan syaikh yahya mencela ulama maka itu menandakan bahawa kamu wahai dzulakmal hanyalah menjadi pengikut buta kepada muhammad ibnu hadi dan abdulloh al-bukhori. kamu tidak mahu membaca keterangan syaikh yahya dan bantahan-bantahan yg ditulis oleh masyayikh yang lain. kalau kamu membacanya maka akan nyata kebenaran kepada kamu. apa yg ada adalah pentahdziran kamu terhadap aloloom kononnya ia merupakan laman web fitnah. Wahai ikhwan..sesiapa yg membaca aloloom akan mengetahui bahawa laman web ini amat menghormati dan menyanjungi para ulama seperti sy al-albani, ibu baz, ibnu uthaimin, syaikh muqbil, sy robei' dan sehingga ke saat ini sanjungan dan pujian tetap segar dalam tulisan-tulisan mereka. kritikan dan pentahdziran hanya kepada mereka yg menyimpang seperti muhammad ibnu abdilwahhab al-wushobi, ubaid al-jabiri dan abdulloh al-bukhori dgn hujah dan bukti.
        Terbaru,,,muhammad ibnu hadi dan org yg semisalnya begitu kecoh apabila mendapat modal untuk menuduh syaikh yahya sebagai haddadi iaitu melalui syair yg disampaikan oleh sebahagian ikhwah di dammaj di hadapan syaikh. mereka mengingkari ianya adalah nasihat dan teguran kepada syaikh robei'. kata mereka itu adalah celaan. ini adalah sikap org yg berpenyakit hatinya yg sentiasa menunggu-nunggu tergelincirnya lidah lawannya dgn mengenepikan berbakul-bakul pujian dan sanjungan terhadap syaikh robei'. wallohul musa'an.
        Ramai di kalangan ikhwan yg tidak mahu membuka fikirannya dan membandingkan hujah dan bukti. inilah buruknya manhaj tawaquf mereka. Kononnya tidak mahu membaca tulisan tentang bantahan kerana ia adalah 'masail ulama'. akhirnya terjatuh kepangkuan org-org hizbi. contohnya abu bilal yg merupakan salah seorang korban manhaj tawaqquf ini.Akhirnya org-org tawaquf bertaqlid sahaja kepada guru-guru mereka seperti sang sufi yg menurut apa sahaja perkataan gurunya tanpa persoalan dan pedoman.

2. MUHAMMAD IBNU HADI MENYURUH ORG YANG MENYEBARKAN FITNAH AL-HAJURI (ISTILAH SI YUSUF TEMAN DZULAKMAL) DIUSIR DARIPADA MAAHAD TANPA BERTANGGUH-TANGGUH.
        Wahai syaikh...inikah hikmah di dalam dakwah?...inikah orang yg menuduh org lain sebagai dungu? Di mana keterangan kamu tentang kesalahan dan penyimpangan yahya al-hajuri supaya salafiyun dapat membacanya dan berjaga-jaga dengannya??? Katanya kamu bersabar...kalau sudah jelas penyimpangan al-hajuri kenapa didiamkan? Jelaskanlah kepada mereka agar mereka tidak tertipu dgn si yahya yg tidak ada sedikit pun rasa hormat kamu kepadanya. tiba-tiba sahaja mereka hendak dihalau. Mereka berpihak kepada syaikh yahya kerana syaikh telah menyatakan hujah dan bukti. mereka mengikuti dalil. Adakah orang seperti ini layak dihalau??? Siapakah yg lebih layak digelar sebagai dungu? Maaf wahai ikhwan....membela kebenaran dan membantah org yg melakukan kebatilan bukanlah haddadiyah.

3. SYAIKH YAHYA LEBIH DAHSYAT DARIPADA FALIH AL-HARBI DAN SEMISAL FALIH AL-HARBI
        Orang yg mengikuti perkembangan dakwah mengetahui bahawa syaikh yahya merupakan di antara orang yg terawal membantah dan membongkar haddadiyah falih al-harbi. muhammad ibnu hadi yg merupakan teman falih tidak diketahui adakah di sana bantahannya atau tidak. tiba-tiba keluar daripada mulutnya perkataan yg jelek seperti ini. Kemudian ditelan bulat-bulat oleh dzulakmal. manakah hujah dan buktinya wahai ustaz?

4. DZULAKMAL MEMPERLECEHKAN DAN MENCELA SYAIKH YAHYA
        Ittaqillah wahai dzulakmal...kamu tahu tentang bahayanya mencela ulama. Kalau kamu tak kenal siapa syaikh yahya maka ana kemukakan tazkiyah dan pujian gurunya syaikh muqbil rohimahulloh:
- syaikh yahya seorang yg amat bertaqwa, teliti dan takutkan kepada Allah
- syaikh yahya org yg berani menyatakan kebenaran dan tidak takut kepada celaan
- syaikh yahya merupakan an-nashihul amin (pemberi nasihat yg amanah)
- di penghujung hayatnya beliau ditanya oleh akh abdulloh mathir "siapakah org yg paling berilmu di yaman dan siapakah yg layak menjadi rujukan oleh ikhwan? maka jawab syaikh : syaikh yahya."
Adakah kamu yg lebih kenal syaikh yahya daripada syaikh muqbil??? sedarlah dan bertaubatlah kamu sebelum datangnya hukuman.

5. CELAAN YG BERTUBI-TUBI TERHADAP ABU TUROB
        Hal ini telah dijawab oleh abu turob dan disebarkan di dalam isnad.net dgn tajuk 'kumal-kumal dzulakmal. ana menasihatkan ikhwah membacanya untuk mengetahui batilnya kalam dzulakmal tersebut. amat mendukacitakan orang yg menuduh syaikh yahya sebagai mutasyaddid (keras) tapi tidak sedar dgn keaiban diri sendiri. Kita tidak mengerti apakah kesalahan si abu turob ini sehingga dia layak dipanggil dajjal dan thoghut dari bengkulu. Di mana kamu belajar menyebut kalam-kalam seperti ini? kata muhammad ibnu hadi org yg belajar di dammaj akan belajar mencela dan mencaci. kamu tidak pernah belajar di dammaj. mungkin juga kamu belajar mencela dan mencaci di madinah kerana itulah yg kami tahu tentang guru kamu abdulloh al-bukhori, ubaid al-jabiri. Inikah akhlak seorang da'ie...wallohul musta'an.

6. SYAIKH ROBEI' BERKATA KEPADANYA BAHAWA SYAIKH YAHYA TELAH MENYIAT DAN MENCABIK DAKWAH SALAFIYAH DI SELURUH ALAM. DIA TIDAK MENINGGALKAN SESIAPA PUN SAMADA MUHAMMAD IBNU HADI ATAU AL-BUKHORI ATAU AL-JABIRI
        Saudaraku salafiyun...di antara usul dalam manhaj salafi ini ialah membantah orang yg melakukan kesalahan. Sekiranya syaikh yahya telah mengemukan hujah dan bukti tentang kesalahan org-org di atas maka atas sebab apa kita menolak hujah dan bukti? Kalaulah hujah itu tidak benar maka kami dgn dada yg lapang mahu mendengar penjelasan syaikh robei' dan akan mengikuti dalil dan hujah insyaAllah. Sehingga ke saat ini tiada siapa yg mampu membuktikan kesalahan syaikh yahya dalam fitnah ini.
        Ketahuilah wahai ikhwah.....syaikh yahya hanya mempertahankan dirinya daripada celaan org-org di atas. mereka yg memulakan serangan. syaikh yahya hanya mempertahankan dirinya. Jadinya siapakah yg melampaui batas, mencabik dakwah salafiyah dan mencetuskan fitnah kalau antum boleh berfikir? Kata syaikh robei sebagaimana dlm majmu' rasailnya : mengeluarkan hukum terhadap seseorang yg mengikuti manhaj salafi dan suara mereka melaung-laungkan bahawa mereka adalah salafiyun tanpa menyatakan sebab, tanpa hujah dan bukti boleh mendatangkan bahaya yg besar dan perpecahan yg dahsyat di merata-rata tempat. Maka wajib memadamkan fitnah-fitnah ini dgn menjelaskan hujah dan bukti yg menerangkan kepada manusia tentang layaknya hukum-hukum tersebut dan ianya adalah betul atau hendaklah memohon maaf daripada mengeluarkan hukuman tersebut.
        Setelah kamu mengetahui rentetan fitnah ini maka adakah kamu akan mengatakan syaikh yahya yg mencabik dakwah salafiyah di alam maya ini? wallohi tidak sekali-kali. Yg mencabik dakwah ini adalah golongan mariyyun dan org-org yg ta'asub kepada mereka. wallohul musta'an.

7. TAHDZIRAN TERHADAP DAMMAJ
        Siapa yg kenal dammaj akan mengetahui bahawa di sana ada ilmu Islam yg murni. Di sana ada didikan yg mencontohi cara salafus sholeh. Di sana ada ulama dan masyayikh yg mantap ilmu dan pegangannya, yang meletakkan dunia di bawah kaki mereka. Maka atas sebab dan hujah apa dammaj ditahdzir??? Wallohi kalaulah yg mentadzir itu adalah orang sehebat imam ahmad ibnu hanbal sekalipun, namun dia tidak mempunyai hujah dan bukti tentang sebab-sebab pentahdziran maka kita tidak boleh menerimanya. Inilah manhaj salafi yg murni.
        Semoga Allah memelihara kita semua daripada jalan-jalan yg menyesatkan dan menyatukan hati-hati kita di atas kebenaran. Barokallohu fikum.

أبو الأوزاعي ذوالحزام بن محمد هاشم الباهنجي الماليزي


Abu Auzaie Zulhizam bin Mohd Hashim


Sumber

Telah dimuat di milis [audiosalafi@googlegroups.com] From: postmaster [isnad.net@gmail.com] Date: 2011/7/26

Posting-posting Terkait

>>> Dzul Akmal: UNDERCOVER -disertai bukti audio kebatilan dirinya sendiri-
-Oendoeh- Dzul Akmal: UNDERCOVER -1
-Oendoeh- Dzul Akmal: UNDERCOVER -2

http://islam-itu-mulia.blogspot.com/2011/09/surat-cinta-dari-malaysia.html